9 Eylül 2012 Pazar

HATAY

Agustos ayının son haftası malzeme alımı için Hatay’daydım. Uzun zamandır planladığım bu geziyi en sonunda yaptım ve sizlerle paylaşmak istiyorum.
Işlerimin yoğunluğundan dolayı hem seyahatlare hem de yazılara ara vermiştim bu yazıyla tekrar başlangıç yapmış olacağım ve sanırım bir kaç seyahat ve yazıyla devam edeceğim.

Hataya direk uçmak yerine Adana’da bir kebap molasından sonra gitmeyi tercih ettim. (Adana'da kebap her yerde çok iyi ama yine de isim isterseniz; kebapçı Mesut, Adil'in yeri, Elem benim favorilerim.)  Iyi ki de yapmışım oradanda Misi’de ayran değmeyin keyfime…
Akşam ilk olarak Sveyka restorana gittim her şey  çok çok lezzetliydi özellikle zahter salatası, sucuk sarması, sarımsak kremi …. Aslında yediğim her şey oldukça lezzetliydi, yemekten sonra Antakya havrasına geçtim.

Anthony Quinn “tanrıya Kudüs’te yada Hatay’da rastlamazsanız bir daha da hiç bir yerde rastlayamazsınız” demiş Hatay’ın bir çok din için özel topraklar olduğunuda güzel bir cümle ile belirtmiş… bende biraz da tesadüfi olarak Hatay’daki bu seyahat sırasında Antakya Havra’sı içindeki   misafirhanede kaldığımı özellikle belirtmek isterim. Sabah kendimi tam da Hatay'da gibi hissederek  başladım  güne...
BAKLA HUMUSU
Çayırcı bakla-humus dükkanı, uzun zamandır duyduğum ama en nihayet gidebildiğim bir dükkandı. Hatta hatay’dan malzemeleri bu sene sırf bu dükkan yüzünden aldığımı da itiraf etmeliyim, ziyadesiyle değdi. Kahvaltıya gittiğim dükkanda sadece humus ve bakla humusu yapılıyor.
Carra : bakla humusu tenceresi
Külhan : pişirme tekniği, geceden carraya konulan bakla, hamam kapanırken hamam yollanıyor ve hamamın külhanın da (hamamın suyunun ısıtıldığı yer) sabaha kadar pişiriliyor.
Daha sonra baklacı onu alıp dükkana getiriyor ve her sipariş için anında tahta tokmakla döverek içine Gaziantep tahini, Antakya zeytinyağı ilave edip fırın ekmeği ile servis ediyor.  Bakla humusu için balıkesir baklası, humus için ise Antakya nohutu kullanılıyor.

PÖÇ KASABI
Çıkmadığı TV programı kalmadıktan sonra çok ünlü bir yer olmuş. Kağıt ve tava kebabı yapıyor ikisininde içi ayni;
Kuzunun döş etini but eti ile karıştırıp ince gözde makineden çekiyor. Diger yanda sarmısak, soğan, maydanoz ve biberi zırhta çekip ete karıştırıyor. Tuz, karabiber ve kırmızı biber ekliyor. Alimilyum tavaya kağıdın üstüne serdiği kağıt kebabı, kağıtsız serip domates sosu eklediği tava kebabı oluyor. Yaptığı kebabı yandaki fırıncı komşusunda pişirtip servis ediyor.
Gerçekten enfesti muhakkak gidilmeli lakin Kilis’li olduğum için Kilis Tavasıda benzer bir tarif tek farkı etinde zırhtan geçmesi, benim kişisel fikrim kilis’teki tavanın bir tık daha lezzetli olduğu.

ANTAKYA KÜNEFESİ
Bizim bildiğimiz ve yediğimiz künefe değilmiş bunu öğrendim hatta şaşırarak öğrendim.
Kadayıf, 1 gün önce kalın telli dökülmeli tazesi ile yapılmıyor.
Yağ, klasik samandağ köy tereyağı tuzsuz ve açık sarı renginde
Tepsi, bakır ve orta kalınlıkta (0.5 cm)
Ateş, kömür ateşi ve kömürü portakal kömürü
Peynir, Antakya tuzsuz taze peyniri, köy mandırsından %50 yağı alınmış çünkü sünmesini buna borçlu çok yağlı peynir sünmüyor. Kestane peyniri kullananlarda var o daha çok sünüyor ama  soğuyunca taş gibi olduğundan tercih edilmiyor.
Yapılışına gelince, kırık kadayıfı yağlıyoruz ve yağladığımız bakır tepsiye yayıyoruz öyle pekmez, salça sürmüyoruz. Ortaya peynir üste tekrar kadayıfı koyup kömür ateşinde çevire çevire pişiriyoruz. Şerbetini verip sıcak sıcak afiyetle yiyiyoruz.
 Çınaraltı künefe salonu yusuf usta
 SAMANDAĞ BİBERİ
Kendi gibi eşsiz, sert lezzetli ve kararında acı. Bence hatayın en önemli üçlüsü olan humus, fırın ekmeği ve samandağı biberinin olmazsa olmazı, tadına doyamadığım gibi yanında restoranımada getirip afiyetle günlerce yedim.

MANDALİNA ŞURUBU
En son 25 sene önce içtiğim şurubun tadını damağımda saklıyordum. Türkiyenin tek ermeni köyü olan Vakıflı kilisesi vakfının dükkanında bulunca hemen şişeyi açtım kokusu hepimizi hayran bıraktı içmeden o olduğunu anlamıştım hemen bir şişe su kapıp yapıp içtim. Lakin o sevinçle yapılışını sormadım bunun cevabı bir sonraki seyahatte…bu arda şişelerce alıp restoranım bademiçinde bir içiyoruz değmeyin keyfimize:))

VE DİĞERLERİ
Sürk, Antakya loru, tuzlu yoğurdu, taze zahteri, simitleri, ekmekleri, salçaları, nar ekşisi ve diğerleri akıldan çıkacak gibi değildi.
 MOZAİK MÜZESi
Vay be dedim….yazacak çok şey yok görmek gerek çok çok etkileyiciydi.

İSKENDERUN PETEK PASTANESİ
Iskenderun ve türkiye için çok çok önemli bir dükkan, tatlılar, çörekler, katmerler, börekler, kurabiyeler, baklavalar, halep tatlıları, içecekler vs vs her şey tek kelime ile mükemmel.

SAMANDAĞ DERVİŞHAN RESTORAN
Enfes karidesler, unutulmaz mezeler ve balık hemde meviminde değilken şefi Ata bu dükkana birde mevsiminde gelsen masayı uçururum dedi ama gerçekten Türkiye’nin en iyi balık restoranlarında biri.
özellikle tartüs(suriye) samandağ arası kıyıda çıkan karidesler için dünyanın en lezzetli karidesleri  arasında olduğunu  çoğu kimseden de duymuştum, hatırlatmak istedim.

KISA BİR NOT

Seyahatlerim esnasında gezdiğim yerleri ve etrafı söylenenleri duymadan geziyorum mülteciler, hizbullah, terör örgütü vs beni ilgilendirmiyor. Hatay’a bunları duyarak ve okuyarak geldim. Dünyanın en uzun kumsalında tam da güneş denizden batarken suyu kulaçlayıp  iyi ki de gelmişim dedim.
Burası dünyanın en güzel yeri